یکی از جدیدترین واژه هایی که در دنیای تجارت امروزی به گوش میخورد، واژه کرادفاندینگ است. به طور خلاصه کرادفاندینگ یا تامین مالی جمعی یک روش یک روش برای جمع آوری سرمایه برای اجرای یک طرحواره تجاری است. این کار با استفاده از مشارکت عمومی و با کمک افراد مختلف صورت میگیرد تا سرمایه مورد نیاز به صورت کامل جمع آوری گردد. در این روش، ایده پردازان یا کارآفرینان، پروژه یا ایده ای را معرفی میکنند و از مردم و عموم سرمایه گذاران دعوت میکنند تا با کمک های مالی کوچک و بزرگ خود به توسعه طرح از طریق تامین مالی پروژه کمک کنند. البته منظور از این کمک ( به جز کرادفاندینگ های خیریه یا اجتماعی) ، یک نوع سرمایه گذاری همراه با دریافت سود است.
اگر بخواهیم مفهوم اصلی کرادفاندینگ را بررسی کنیم، باید خیلی ساده و روشن گفت، به جای اینکه یک سرمایه گذار بزرگ، تمام هزینه های یک پروژه را تقبل کند، در عوض تعداد زیادی از افراد با سرمایه های خرد، تامین مالی آن را انجام میدهند. این مدل از تامین مالی، به ویژه در پروژه های جدید و نوآورانه، استارتاپ ها، محصولات جدید، فعالیت های اجتماعی و فرهنگی، خیریه ها و غیره بسیار محبوبیت پیدا کرده است. این تامین مالی جمعی، علاوه بر اینکه هدف ایده پرداز را قابل دستیابی میکند، یک فرصت پربازده برای کسب سود بالا را نیز برای سرمایه گذار در این طرح ایجاد میکند. بنابراین همه سرمایه گذاران در سود و زیان پروژه ها نیز شریک خواهند بود.
البته در برخی از پلتفرم های کرادفاندینگ، از جمله کارینکس امکان بیمه یا تضمین اصل سرمایه وجود دارد و بدین ترتیب، ریسک سرمایه گذاری در طرح های تامین مالی جمعی، به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا میکند.
کرادفاندینگ از طریق پلتفرم های آنلاین دارای جواز فعالیت، انجام میشود. این پلتفرم ها معمولا دو طرفه هستند؛ یعنی هم به افراد مختلف کمک میکنند تا سرمایه گذاری مطلوب خود را انجام دهند و از طرفی، به ایده پردازان و کارآفرینان این بستر را میدهند تا پروژه های خود را جهت کسب سرمایه، معرفی نمایند.
حالا در ادامه با انواع کرادفاندینگ بیشتر آشنا خواهیم شد.
انواع کرادفاندینگ چیست؟ آشنایی با انواع مدل های تامین مالی جمعی
کرادفاندینگ دارای انواع مختلفی است که باید آن را به 4 دسته اصلی تقسیم کرد:
- کرادفاندینگ پاداش محور
- کرادفاندینگ اهدا محور
- کرادفاندینگ سهامی
- کرادفاندینگ قرض محور
هر کدام از این دسته ها که در ادامه به صورت مفصل به آنها خواهیم پرداخت، بر اساس مدل تامین مالی و نوع بازگشت سرمایه به مشارکت کنندگان، متفاوت هستند. برای آشنایی بیشتر با هر یک از مدل های کرادفاندینگ، توصیه میکنیم که به هیچ عنوان ادامه این مطلب را از دست ندهید.
1- کرادفاندینگ پاداش محور ( Reward-based Crowdfunding)
کرادفاندینگ پاداش محور، یکی از محبوب ترین و شناخته شده ترین انواع تامین مالی جمعی شناخته میشود که به ویژه برای پروژه های خلاقانه، هنری و فناوری بسیار متداول است.
در این مدل از کرادفاندینگ، افرادی که دارای ایده محصول یا طرح تجاری جذاب هستند، پروژه ای را تعریف میکنند و از مشارکت کنندگان میخواهند تا از این طریق، حمایت مالی خود را از این پروژه نشان دهند. در مقابل این کمک مالی، شرکت ها برای مشارکت کنندگان پاداشی ( معمولا غیر مالی) در نظر گرفته میشود و در موعد مقرر به افراد ارائه میگردد. این پاداش ها ممکن است شامل محصول نهایی، تجربه ای خاص یا دسترسی به مزایای ویژه باشد.
در این نوع از کرادفاندینگ، مشارکت کنندگان، مالکیتی در پروژه ندارند و در سود هم سهمی نخواهند داشت، بلکه به منظور دریافت پاداش یا علاقه به توسعه محصول، در آن سرمایه گذاری انجام میدهند.
مزایای کرادفاندینگ پاداش محور چیست؟
علاوه بر تامین مالی جمعی که احتمالا با ارائه ایده صورت خواهد گرفت، یک نوع آزمایش طرح برای نشان دادن اقبال عموم به آن نیز خواهد بود. یعنی افراد و ایده پردازان، قبل از ورود به بازار، میتوانند میزان جذابیت طرح خود را بسنجند. اگر یک پروژه در کرادفاندینگ پاداش محور موفق باشد، این نشانه بسیار خوبی است که نشان از موفقیت محصول و اقبال مردم طرح خواهد داشت.
از طرفی، کسب و کارها و استارتاپ های صاحب ایده یا طرح، میتوانند با مشتریان احتمالی خود ارتباط برقرار کنند و بازخورد آنها را از طرح اولیه دریافت کنند.
اما برای مشارکت کنندگان نیز مزیت هایی وجود دارد. آنها میتوانند جزء اولین نفراتی باشند که از محصول استفاده و آن را تجربه میکنند. در ضمن اینکه، امکان تهیه محصول یا خدمات با قیمتی بسیار پایین تر ( مثلا 70 درصد) نسبت به قیمت عرضه محصول وجود خواهد داشت.
برای خیلی از صاحبان کسب و کار که در صدد دریافت وام هستند، مشاوران مالی، توصیه میکنند که از این طرح استفاده نمایند.
2- کرادفاندینگ اهدا محور (Donation-based Crowdfunding)
نوع دیگری از تامین مالی جمعی با عنوان اهدامحور یا خیریه محور نیز شناخته میشود. همانطور که از نام این مدل تامین مالی پیدا است، افراد در آن بدون انتظار از بازگشت مالی یا کسب سود و فقط به دلایل انسان دوستانه یا اجتماعی به یک طرحواره کمک میکنند. پروژه های اجتماعی، انسانی، خیره و یا مرتبط با موضوعات زیست محیطی، از جمله موارد تامین مالی است که در این نوع کرادفاندینگ به چشم میخورد.
در این مدل از کرادفاندینگ، مشارکت کنندگان به دلیل علاقه به هدف والای پروژه، همدلی با شرایط آن یا احساس مسئولیت اجتماعی، تصمیم به کمک مالی میگیرند. این نوع کرادفاندینگ، معمولا در شرایط اضطراری مانند بلایای طبیعی، بحران های انسانی یا جمع آوری کمک برای افراد نیازمند، بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.
مزایای کرادفاندینگ اهدا محور چیست؟
این نوع کرادفاندینگ، دو مزیت عمده دارد:
- جمع آوری کمک های مالی برای پروژه های بشر دوستانه
- توسعه پروژه های زیست محیطی و خیریه و انتفاع از سرمایه عموم مشارکت کنندگان
قطعا این نوع از کرادفاندینگ را که توسط افراد مطرح یا برنامه های معروف تلویزیونی به اشتراک گذاشته میشوند، دیده اید و یا در آن مشارکت داشته اید.
3- کرادفاندینگ سهامی (Equity-based Crowdfunding)
کرادفاندینگ سهامی یکی از پیشرفته ترین و پیچیده ترین مدل های کرادفاندینگ یا تامین مالی جمعی به شمار میرود. در این مدل از سرمایه گذاری، افراد در قبال مشارکت در تامین مالی، بخشی از سهم یا سهام شرکت را دریافت میکنند و در سود و زیان آن شریک میشوند.
به بیان ساده تر، مشارکت کنندگان در این نوع سرمایه گذاری با کمک مالی به یک استارتاپ با پروژه تجاری نوپا، در رشد مالی آن شریک میشوند و در صورت موفقیت شرکت، میتوانند سود خوبی از آن دریافت کنند. در برخی از پلتفرم ها، برای اطمینان خاطر مشارکت کنندگان، اصل سرمایه وارده توسط یک صندوق سرمایه گذاری یا شرکت بیمه ای، تضمین میشود.
این نوع کرادفاندینگ، بیشتر برای استارتاپ ها و شرکت های نوپا مناسب است تا بتوانند به وسیله آن، یک سرمایه کلان را برای طولانی مدت، اما در محدوده زمانی کم دریافت کنند تا اهداف پروژه و یا محصول را پیش ببرند. در قبال آن، بخشی از مالکیت شرکت را به مشارکت کنندگان خواهند بخشید.
مزایای کرادفاندینگ سهامی چیست؟
در این روش، مزایای زیادی برای دو طرف، نهفته است:
- سرمایه مورد نیاز برای استارتاپ ها و شرکت های نوپا، بدون نیاز به مراجعه به سرمایه گذاران بزرگ و فقط از طریق جذب سرمایه های کوچک و خرد تامین خواهد شد.
- در صورت موفقیت پروژه یا شرکت، سرمایه گذاران میتوانند به سودهای قابل توجهی در بلندمدت دست پیدا کنند.
و اما معایبی هم در روش کرادفاندینگ سهامی وجود دارند که بد نیست به آن اشاره کنیم:
- دارای ریسک بالایی است، چون که بسیاری از استارتاپ ها در مراحل اولیه ممکن است با شکست مواجه شوند و در این صورت بخش یا تمام سرمایه مشارکت کنندگان ممکن است از دست برود.
- این نوع سرمایه گذاری، نیاز به قوانین و مقررات خاصی دارد که در بسیاری از کشورها نیازمند نظارت دقیق و تصویب قوانین مرتبط با قوانین تامین مالی جمعی سهامی است.
اگر بیمه اصل سرمایه صورت گیرد، قطعا ریسک این نوع کرادفاندینگ هم برای مشارکت کننده، کاهش خواهد یافت.
4- کرادفاندینگ قرض محور (Debt-based Crowdfunding)
آخرین نوع کرادفاندینگ که در اینجا برای شما معرفی خواهیم کرد، تحت عنوان تامین مالی جمعی قرض محور شناخته میشود. به این نوع کرادفاندینگ، وام دهی همتا به همتا نیز گفته میشود و ایده پردازان اجازه میدهد که یک نوع دریافت قرض شبیه وام از مشارکت کنندگان داشته باشند و در قبال آن، بازپرداخت همراه با سود انجام دهند. سرمایه گذار هم در عوض این نوع مشارکت مالی، انتظار پرداخت سود در دوره های ماهانه یا سالانه را به همراه اصل سرمایه خواهد داشت.
این نوع تامین مالی جمعی، به نوعی شبیه به مدل های وام دهی سنتی است اما با این تفاوت که وام دهنده، عموم سرمایه گذاران با توانایی های مالی متفاوت هستند.
به طور کلی، در کرادفاندینگ قرض محور، پروژه ها یا شرکت هایی با ایده های نو، تلاش میکنند نا از مشارکت کنندگان تقاضای وام کنند. در عوض تعهد میکنند که پس از مدتی به همراه سود تعیین شده، وام را بازپرداخت کنند. قطعا این روش کرادفاندینگ، دارای ریسک کمتری برای سرمایه گذاران و مشارکت کنندگان خواهد بود و میتوانند با ریسک پایین، سود خوبی دریافت کنند.
مزایای کرادفاندینگ قرض محور چیست؟
از مزایای این نوع کرادفاندینگ میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- راهی برای جذب سرمایه کلان، بدون واگذاری سهام مالکیت!
- با ریسک کمتر، امکان دریافت سود معین برای مشارکت کننده وجود دارد.
و اما معایب این روش هم عبارتند از:
- اگر پروژه ها نتوانند وام را به همراه سود بازپرداخت کنند، مشارکت کنندگان دچار ضرر و زیان خواهند شد.
- این مدل نیز همانند کرادفاندینگ سهامی نیاز به قوانین سفت و سخت دارد.
در بسیاری از پلتفرم های کرادفاندینگ از جمله پلتفرم معتبر کارینکس، برخی از طرح ها دارای تضمین اصل سرمایه هستند که معمولا توسط یک یا چند شرکت، این موضوع بیمه میشود تا ریسک سرمایه گذار کمتر شود.
بدین ترتیب در اینجا شما با 4 نوع اصلی کرادفاندینگ یا تامین مالی جمعی به خوبی آشنا شدید.
به طور کلی، کرادفاندینگ یا تامین مالی جمعی به عنوان یک ابزار نوآورانه و موثر برای جمع آوری سرمایه از عموم مشارکت کنندگان به منظور پیشبرد اهداف استارتاپ ها، کارآفرینان و حتی پروژه های اجتماعی و بشردوستانه میباشد. هر نوع از انواع کرادفاندینگ که خدمت شما معرفی کردیم، قطعا یکسری مزایا و معایبی دارد که انتخاب آن بسته به نوع پروژه، هدف و مخاطب مورد نظر خواهد داشت.
سازکار کرادفاندینگ چیست؟ چگونه کار میکند؟
برای اینکه بفهمیم سازکار کرادفاندینگ و تامین مالی چگونه است و طرح ها چگونه وارد پروسه سرمایه گذاری پلتفرم ها میشوند، در اینجا بیشتر به آن خواهیم پرداخت.
اگرچه ممکن است نحوه بیان این سازکار در سایت ها و مجله های اینترنتی مختلف، متفاوت باشد، اما قطعا همه آنها یک چیز هستند. در اینجا سعی میکنیم به روشی ساده و روان، این سازکار را برای شما توضیح دهیم.
گام یک؛ ایده پردازی و برنامه ریزی پروژه
اولین گام در فرایند کرادفاندینگ، داشتن یک ایده، پروژه یا محصول جذاب است که در این زمان نیاز به سرمایه گذاری دارد. هر نوع ایده ای میتواند در برنامه ریزی پروژه باشد، به شرط اینکه برای سرمایه گذاران جذاب باشد و از طرفی، امید به موفقیت آن بالا باشد. به همین دلیل، ممکن است شرکت ها یا کارآفرینان، طی ماه ها، تحقیقات خود را کامل کنند تا به نتیجه نهایی در مورد انتخاب پروژه دست پیدا کنند. در آخر پروژه نهایی مشخص شده و باید به پلتفرم ها به منظور تامین سرمایه، معرفی گردد.
ایده پرداز، باید چند چیز را در محاسبات خود مشخص کند:
- مشخص کند که هدف اصلی پروژه چیست؟
- برآورد مالی از نیازهای دقیق پروژه را مشخص کند.
- تمامی مراحل اجرای پروژه را فاز بندی کند.
ضمنا، بررسی نهایی با توجه به نظرات کارشناسان و با مشورت با افراد مجرب در زمینه آگاهی مالی صورت خواهد گرفت تا طرحواره برای شرکت در کرادفاندینگ، وارد پلتفرم ها شود.
گام دوم؛ تهیه و راه اندازی کمپین کرادفاندینگ
گام بعدی ، راه اندازی یک کمپین کرادفاندینگ است. در این مرحله باید پروژه به صورت کامل به جامعه هدف آن معرفی شود. این بخش از فرایند کرادفاندینگ، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هر چقدر کارآفرین بتواند ارائه موفق تری از کمپین به عموم سرمایه گذاران داشته باشد، درصد موفقیت تامین مالی افزایش خواهد یافت.
پیشنهاد کارشناسان بازار سرمایه برای ارائه موفق کمپین کرادفاندینگ به شرح زیر است:
- یک کلیپ کوتاه به منظور معرفی ضبط کنید: ویدئو دربرگیرنده توضیحات جذاب و شفاف از پروژه آماده شود. این ویدئو باید بتواند در کنار برانگیختن نیاز، احساسات مخاطب را هم درگیر کند تا برای شرکت در طرح شما رغبت لازم را داشته باشد.
- اهداف کمپین را شفاف سازی کنید: تا میتوانید در مورد پروژه خود شفاف سازی کنید. اهداف کمپین شما باید به صورت کاملا شفاف و دقیق برنامه ریزی شود. یعنی میزان سرمایه مورد نیاز به منظور رسیدن به چه هدفی استفاده خواهد شد. شفافیت، در جلب اعتماد سرمایه گذاران، معجزه میکند.
- زمان بندی پروژه را مشخص نمایید: زمان بندی پروژه باید مشخص باشد. به ویژه برای پروژه های پاداش محور که مشارکت کنندگان انتظار دریافت پاداش را دارند، باید زمان تحویل آن مشخص باشد.
- پاداش ها باید مشخص گردد: باید کاملا مشخص باشد که مشارکت کننده در قبال سرمایه ای که به شما میدهد، چه امتیاز، محصول یا سودی دریافت میکند. در برخی از پروژه ها، سود احتمالی سالانه برای افراد، پیش بینی شده است و باید با درصدی خطا محقق شود.
- اطلاعات مربوط به چالش ها را ارائه دهید: بهتر است که در آخر، تمامی چالش ها و خطراتی که ممکن است سر راه پروژه و رسیدن به اهداف آن وجود دارد، به منظور تعیین ریسک برای سرمایه گذار، مشخص گردد. بدین ترتیب، حامیان مالی پروژه شما از تمامی ابعاد کمپین آگاهی خواهند داشت و با ذهنیت بازتر، میتوانند اقدام به تصمیم گیری نمایند.
گام سوم؛ ترویج و تبلیغات کمپین کرادفاندینگ
پس از راه اندازی کمپین، بدون شک مهم ترین بخش این است که یک اطلاع رسانی و تبلیغات به منظور تشویق به سرمایه گذاری صورت گیرد. تا زمان تکمیل سرمایه این تبلیغات و بازاریابی باید ادامه داشته باشد. در این راه، میتوانید از مشاوران فروش و بازاریابی کمک بگیرید. قطعا بدون تبلیغات موثر، جذب سرمایه از تعداد زیادی از افراد امکان پذیر نخواهد بود و ممکن است در تامین مالی، اهداف محقق نشود.
روش های نو و به روز برای تبلیغات کم هزینه وجود دارند که به راحتی میتوانید از طریق آنها اقدام کنید:
- تبلیغات از طریق شبکه های اجتماعی: استفاده از پلتفرم های شبکه های اجتماعی به خصوص تلگرام و اینستاگرام، به منظور معرفی پروژه و ترغیب عموم به مشارکت در طرح های سرمایه گذاری مدنظر شما، یکی از کم هزینه ترین روش های تبلیغاتی است که میتوانید در پیش بگیرید.
- تبلیغات گرم: شما میتوانید از طریق معرفی پروژه به دوستان و آشنایان آنها را به صورت گرم به مشارکت در این سرح، دعوت کنید.
- تبلیغات اینترنتی: از روش های تبلیغات اینترنتی مثل تبلیغات بنری، کلیکی، همسان، ایمیل مارکتینگ و غیره برای معرفی گسترده کمپین کرادفاندینگ میتوان بهره برد.
البته برای بازاریابی موفق، فعالیت های تبلیغاتی باید در طول حیات کمپین به صورت مستمر پیگیری شود. خیلی از کمپین های موفق تامین مالی جمعی، به خاطر انرژی و زمان قابل توجهی که در این بخش میگذارند، توانسته اند جامعه قابل توجهی را به خود جلب نمایند.
گام چهارم؛ دریافت سرمایه و بازخورد از مشارکت کنندگان
در طول اجرای کمپین شما باید کمک های مالی که حامیان به شما میکنند را از طریق پلتفرم دریافت نمایید. در مقابل دریافت این کمک، شما باید ارتباط خود را به صورت مستمر با حامیان مالی حفظ نمایید و از آنها بابت پیشبرد پروژه، محصول یا استارتاپ بازخورد دریافت نمایید. همچنین سعی کنید آنها را از مراحل پیشرفت پروژه آگاه نمایید.
گام پنجم؛ تحقق هدف و پایان کمپین
بعد از اینکه در زمان بندی مشخص، سرمایه مورد نیاز جمع آوری شد، سرمایه به صورت مستقیم در اختیار صاحبان پروژه قرار میگیرد تا اهداف تجاری، مالی یا کاری قابل دستیابی باشد. همچنین توجه داشته باشید اگر پروژه به هدف مالی خود نرسد، سرمایه های جمع آوری شده به حامیان بازگردانده میشود.
اما در صورت تحقق هدف مالی، صاحبان پروژه باید به وعده های خود عمل کنند. یعنی محصولات و پاداش های وعده داده شده را در زمان مقرر به حامیان تحویل دهند و همچنین به موقعیت مالی و اجرای پروژه پایبند باشند و تمام تلاش خود را برای به نتیجه رساندن پروژه به کار گیرند.
گام ششم؛ تسویه حساب و گزارش دهی به حامیان مالی
در گام ششم کرادفاندینگ، صاحبان پروژه باید به حامیان خود گزارش های منظم ارائه دهند و آنها را به صورت دقیق از مراحل پیشرفت پروژه، آگاه سازند. این گزارش دهی به خصوص در پروژه های بزرگ که ممکن است فرایند طولانی تری داشته باشد، بسیار حیاتی است. ارتباط مداوم با حامیان و ارائه گزارش های شفاف، باعث تقویت اعتماد و افزایش احتمال حمایت های بیشتر از پروژه های آینده خواهد شد.
در نهایت، باید حامیان مالی، از سود یا پاداش در نظر گرفته شده، منتفع شوند. در این مرحله صاحبان پروژه باید سود یا پاداش پیش بینی شده را به حامیان مالی اعطا کنند. بدین ترتیب، پروسه یک کرادفاندینگ، به پایان خواهد رسید.
عوامل زیادی هستند که احتمال موفقیت در این مسیر را افزایش میدهند. اما متاسفانه باید گفت هستند پروژه هایی که احتمال شکست در آنها وجود دارد.
عوامل موفقیت در کرادفاندینگ چیست؟
کرادفاندینگ یا تأمین مالی جمعی، به عنوان یکی از روشهای نوآورانه و مردمی جذب سرمایه، فرصتی بینظیر را برای صاحبان ایده و پروژهها فراهم کرده است. این روش به آنها امکان میدهد تا به جای وابستگی به سرمایهگذاران بزرگ یا بانکها، از طریق جلب حمایت عمومی سرمایه مورد نیاز خود را تأمین کنند. با وجود این پتانسیل عظیم، موفقیت در کرادفاندینگ تضمینی نیست و بسیاری از پروژهها به دلایل مختلف در رسیدن به اهداف مالی خود ناکام میمانند. این شکستها اغلب ناشی از عدم آگاهی از اصول و معیارهایی است که میتوانند پروژه را از یک ایده ساده به یک کارزار موفق تبدیل کنند. شناخت و اجرای این اصول، به صاحبان پروژه کمک میکند تا توجه و اعتماد حامیان بالقوه را جلب کنند و آنها را به سرمایهگذاری تشویق نمایند.
یکی از مهمترین جنبههای موفقیت در کرادفاندینگ، توانایی برجسته کردن ارزشهای پروژه در میان انبوه طرحهای مشابه است. در پلتفرمهای تأمین مالی جمعی، تعداد زیادی از پروژهها رقابت میکنند تا نظر حامیان را به خود جلب کنند. در این رقابت فشرده، تنها پروژههایی که به شکلی حرفهای و متقاعدکننده ارائه شوند، شانس بیشتری برای موفقیت خواهند داشت. اما موفقیت تنها به نمایش یک ایده جذاب محدود نمیشود؛ بلکه فرآیندهای دیگری نیز مانند برنامهریزی دقیق، تعامل مداوم با حامیان و اجرای درست استراتژیهای بازاریابی در موفقیت پروژهها نقش اساسی دارند.
با وجود پتانسیل بالای کرادفاندینگ، این روش نیازمند تعهد، برنامهریزی و هماهنگی فراوان است. صاحبان پروژه باید از مرحله ایدهپردازی تا اجرای نهایی، تمامی جنبههای پروژه را با دقت مورد بررسی قرار دهند. آنها باید بدانند که حامیان مالی به دنبال شفافیت و قابل اعتماد بودن هستند و برای سرمایهگذاری به طرحهایی علاقه دارند که آیندهدار و حسابشده به نظر برسند. از این رو، شناخت مخاطبان هدف، توضیح دقیق کاربرد بودجه و ارتباط مستمر با حامیان از جمله الزامات اجتنابناپذیر است که نمیتوان آنها را نادیده گرفت.
در ادامه، به بررسی جامع و تفصیلی عوامل کلیدی موفقیت در کرادفاندینگ خواهیم پرداخت. این عوامل شامل وجود ایدههای خلاقانه و جذاب، ارائه شفاف و گیرا، بازاریابی فعال و حرفهای، و تعهد و پاسخگویی است. هر یک از این عناصر نقش حیاتی در جذب حمایتهای مالی و اعتماد عمومی دارند و اجرای درست آنها میتواند به معنای تفاوت بین یک پروژه موفق و یک پروژه شکستخورده باشد.
موفقیت در کرادفاندینگ یا طرح های تامین مالی جمعی، به عوامل متعددی بستگی دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:
یک؛ وجود ایده خلاقانه و جذاب
ایدههای خلاقانه و جذاب، هسته اصلی موفقیت در هر پروژه کرادفاندینگ هستند. چنین ایدههایی باید بتوانند در میان انبوه پروژههای مشابه، خود را برجسته نشان دهند. خلاقیت به معنای داشتن طرحی نوآورانه است که پاسخگوی یک نیاز مشخص باشد یا تجربهای منحصر به فرد ایجاد کند. ایدههایی که به مشکلات رایج پاسخ میدهند یا جنبه سرگرمی و ارزش افزوده دارند، اغلب با استقبال بیشتری مواجه میشوند. جذابیت ایده نیز باید فراتر از توضیح تئوری باشد؛ ایده باید حس کنجکاوی و هیجان را در مخاطب برانگیزد.
این جذابیت زمانی بیشتر میشود که ایدهای به خوبی تحقیق و تحلیل شده باشد. اگر یک ایده نوآورانه بر پایه تحقیقات بازار و نیاز واقعی شکل گرفته باشد، به حامیان این اطمینان را میدهد که سرمایهگذاری آنها در مسیری هوشمندانه صورت میگیرد. علاوه بر این، ایده باید به گونهای باشد که مردم بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. این ارتباط میتواند از طریق نمایش تاثیرات مثبت پروژه بر جامعه یا پاسخ به دغدغههای روزمره باشد.
داشتن خلاقیت در جزئیات طرح نیز اهمیت دارد. برای مثال، یک محصول نوآورانه نه تنها باید عملکرد جدیدی ارائه دهد، بلکه در طراحی، بستهبندی یا حتی پیامهایی که منتقل میکند، باید متمایز باشد. این توجه به خلاقیت در همه ابعاد، حس حرفهای بودن پروژه را تقویت کرده و اعتماد مخاطبان را جلب میکند.
در نهایت، جذابیت یک ایده باید با یک داستان الهامبخش همراه باشد. مردم دوست دارند با پروژهای که از آن حمایت میکنند، داستانی انسانی و دلنشین را تجربه کنند. این داستان میتواند روایتی از چالشها، انگیزهها و اهداف بلندپروازانه صاحبان پروژه باشد.
دو؛ ارائه شفاف و گیرا
معرفی پروژه در کرادفاندینگ، به معنای انتقال جذابیت و ارزش آن به مخاطب است و این انتقال باید به شیوهای شفاف و گیرا صورت گیرد. شفافیت در ارائه به معنای این است که مخاطبان بتوانند به راحتی متوجه شوند پروژه چیست، چرا اهمیت دارد و چطور عمل میکند. یک معرفی شفاف باعث ایجاد اعتماد اولیه در حامیان میشود، چرا که حس میکنند تمام اطلاعات مورد نیاز را در اختیار دارند و میتوانند به پروژه اطمینان کنند.
برای داشتن یک ارائه گیرا، استفاده از عناصر بصری ضروری است. ویدیوها، تصاویر و اینفوگرافیکها میتوانند نقش کلیدی در معرفی موثر پروژه داشته باشند. تحقیقات نشان میدهد که پروژههایی که ویدیوهای حرفهای و جذاب دارند، احتمال موفقیت بیشتری در تامین مالی دارند. همچنین، استفاده از متنهای روان و گیرا که احساسات مخاطب را درگیر میکند، تاثیرگذاری ارائه را چند برابر میکند.
همچنین، صاحبان پروژه باید بتوانند ایده خود را در کوتاهترین زمان ممکن به بهترین شکل توضیح دهند. داشتن یک پیام کلیدی واضح که در چند جمله بتواند ماهیت پروژه را نشان دهد، بسیار اهمیت دارد. این پیام باید بتواند مخاطب را متقاعد کند که پروژه ارزشمند است و برای پیشرفت آن باید اقدام کرد.
شفافیت در ارائه همچنین شامل توضیح دقیق نحوه استفاده از بودجه است. مخاطبان میخواهند بدانند که کمکهای مالی آنها دقیقا در چه مسیری صرف خواهد شد. توضیحات واضح در مورد اهداف و مراحل پروژه، همراه با زمانبندی مشخص، باعث افزایش اعتماد و حمایت میشود.
سه؛ وجود بازاریابی فعال
صرف قرار دادن یک پروژه در یک پلتفرم کرادفاندینگ، تضمینی برای موفقیت آن نیست. بازاریابی فعال، مهمترین ابزار برای جلب توجه و تشویق مخاطبان به حمایت از پروژه است. بازاریابی باید به گونهای طراحی شود که بتواند از هر فرصتی برای نمایش پروژه استفاده کند. استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ، شبکههای اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و حتی تبلیغات سنتی میتوانند در این مسیر موثر باشند.
یکی از راههای موثر برای تبلیغ پروژه، استفاده از داستانسرایی است. داستانی که نشان دهد چرا این پروژه مهم است و چه تاثیری بر زندگی افراد خواهد گذاشت، میتواند حس همدلی و انگیزه در مخاطبان ایجاد کند. همچنین، تولید محتوای آموزشی یا سرگرمکننده در مورد پروژه میتواند مخاطبان بیشتری را جذب کند.
استفاده از اینفلوئنسرها و افراد تاثیرگذار در حوزه مرتبط نیز یکی دیگر از ابزارهای قدرتمند بازاریابی است. وقتی افرادی که در شبکههای اجتماعی محبوبیت دارند، پروژهای را معرفی کنند، احتمال جذب حامیان به شدت افزایش مییابد. علاوه بر این، تبلیغات دهان به دهان و تشویق حامیان اولیه برای دعوت دیگران، میتواند تاثیر فوقالعادهای در رشد پروژه داشته باشد.
در نهایت، بازاریابی فعال باید پیوسته و هدفمند باشد. صاحبان پروژه نباید منتظر بمانند تا حامیان به سراغ آنها بیایند؛ بلکه باید با مخاطبان در ارتباط باشند، پیامهای خود را مکررا به روز کنند و انگیزههای جدید برای حمایت ارائه دهند.
چهار؛ تعهد و پاسخگویی
تعهد و پاسخگویی، یکی از عوامل کلیدی در ایجاد اعتماد بین صاحبان پروژه و حامیان است. تعهد به معنای اجرای وعدههایی است که در مراحل اولیه پروژه داده شدهاند. اگر صاحبان پروژه بتوانند به تعهدات خود عمل کنند، حس اطمینان و وفاداری در حامیان ایجاد خواهد شد. این امر نه تنها در موفقیت پروژه فعلی تاثیر دارد، بلکه در موفقیت پروژههای آینده نیز موثر است.
پاسخگویی شامل ارتباط مستمر و شفاف با حامیان در طول مدت اجرای پروژه است. صاحبان پروژه باید اطلاعات به روز و دقیقی از پیشرفت کار ارائه دهند. این اطلاعات میتواند شامل گزارشهای دورهای، تصاویر از مراحل ساخت و حتی ویدیوهایی از تیم اجرایی باشد. این ارتباط شفاف باعث میشود حامیان احساس کنند که در پروژه شریک هستند.
همچنین، پاسخگویی به سوالات و نگرانیهای حامیان، از اهمیت ویژهای برخوردار است. صاحبان پروژه باید بلافاصله به سوالات پاسخ دهند و نگرانیهای مطرح شده را با دقت و احترام بررسی کنند. این رفتار باعث میشود حس اعتماد و تعامل بین طرفین تقویت شود.
در نهایت، تعهد و پاسخگویی باید به صورت همیشگی و مستمر باشد. حتی پس از پایان کمپین کرادفاندینگ، صاحبان پروژه باید به وعدههای خود عمل کنند و حامیان را از نتایج پروژه مطلع سازند. این نوع از تعامل، نه تنها رضایت مشتریان را افزایش میدهد، بلکه باعث ایجاد یک شبکه حمایتی قوی برای پروژههای آینده میشود.
با رعایت این عوامل، شانس موفقیت پروژههای کرادفاندینگ به میزان قابل توجهی افزایش پیدا میکند و امکان جذب سرمایه مورد نیاز برای اجرای ایدههای خلاقانه فراهم خواهد شد.
در کنار این موارد، داشتن برنامه دقیق و مدیریت عالی، می تواند درصد موفقیت کرادفاندینگ در تامین سرمایه را به شدت افزایش دهد.
چالشها و مشکلات کرادفاندینگ یا تامین مالی جمعی چیست؟
کرادفاندینگ در کنار مزایای فراوانی که دارد، با چالش هایی نیز روبرو است. در اینجا قصد داریم به برخی از مهم ترین چالش ها و مشکلات کرادفاندینگ یا تامین مالی جمعی بپردازیم. پس با ما همراه باشید.
چالش های طرح های تامین مالی جمعی، شامل موارد زیر خواهد بود:
رقابت بالای طرح های کرادفاندینگ
کرادفاندینگ یکی از طرح های بسیار محبوب به خصوص برای صاحبان مشاغل، کسب و کار و صاحبان ایده است. چون می توانند شانس خود را برای جذب سرمایه امتحان کنند. به همین دلیل، بسیاری از پروژه ها به دنبال جذب سرمایه هستند و در نتیجه، رقابت در این موضوع بسیار افزایش یافته است. احتمالا طرح شما باید برای سکو بسیار جذاب تر باشد تا بتواند در رقابت با سایر طرح ها پیروز شود.
ریسک شکست طرح تامین مالی جمعی
همانطور که در بند قبلی هم به آن اشاره کردیم، این احتمال که طرح تامین مالی جمعی با شکست روبرو شود نیز وجود دارد و باید بسیار مراقب بود. همیشه ریسک شکست پروژه وجود دارد و ممکن است به خاطر عدم برنامه ریزی درست و همچنین مشکلات پیش بینی نشده، طرح شکست بخورد و حتی نتواند سرمایه اولیه را نیز به حامیان مالی خود باز گرداند.
پیچیدگی های قانونی کرادفاندینگ
برای ثبت پروژه در طرح های کرادفاندینگ شما باید از یک دالان پر پیچ و خم عبور کنید. قطعا خیلی از انواع طرح های کرادفاندینگ، نیاز به طی مراحل پیچیده قانونی دارد و این یکی از مشکلات پیش روی کرادفاندینگ خواهد بود.
جمع بندی و سخن پایانی
کرادفاندینگ یکی از بهترین روش ها برای تامین سرمایه به منظور تحقق اهداف پروژه های تجاری جدید است. علاوه بر اینکه صاحبان کسب و کار و ایده ها به سرمایه مورد نیاز خود برای شروع کار دست پیدا میکنند، حامیان مالی نیز فرصت دارند که از سود یا پاداش قابل توجهی برخوردار شوند. پلتفرم های مختلفی برای شرکت در کرادفاندینگ و طرح های تامین مالی وجود دارند که کارینکس یکی از جدیدترین بسترها با امکانات و قابلیت های فوق العاده است که برای هر دو طرف ماجرا سودمند خواهد بود.
منابع:
https://www.nerdwallet.com/article/small-business/rewards-based-crowdfunding
https://www.freshbooks.com/glossary/small-business/donation-based-crowdfunding